Heineken heeft in het derde kwartaal van dit jaar nagenoeg evenveel bier verkocht als een jaar eerder. De op twee na grootste brouwer verkocht wel veel minder bier in Europa.

Heineken verkocht, gecorrigeerd voor overnames en verkopen van onderdelen, 0,1 procent meer bier dan in het derde kwartaal van 2013. De totale omzet kwam door negatieve wisselkoerseffecten bijna 2 procent lager uit dan een jaar eerder, op 5,6 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen nam de omzet met 0,7 procent toe.

In West-Europa zakte de bierverkoop van Heineken met 3 procent, terwijl in de rest van Europa ruim 6 procent minder werd verkocht. In Azië steeg de verkoop met bijna 10 procent, in Afrika en het Midden-Oosten werd 6 procent meer verkocht.’

Daarmee lijkt de bierbrouwer te profiteren van zijn strategie de afgelopen jaren waarin Heineken vooral bierbrouwers in groeilanden opkocht, zoals de ABP, de brouwer van het Thaise Tiger bier.

Overname

Het afgelopen kwartaal was overigens vooral enerverend omdat SABmiller, de tweede brouwer ter wereld, een bod deed op Heineken. De familie Heineken zag een overname echter niet zitten en wees het bod af.

ANP / Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl